Előadások/
Munkák
Interjúk/Kritikák
Archív
Sajtó,
ea linkek
Publikációk Képek Videók Ágens
társulat
CD Audio Hírek Repertoár/
Társulat Bikal
Közhasznúsági
mellékletek/
éves beszámolók
Szakmai beszámolók,
koncepció, előadások,
közreműködők
Ágens társulat
Alapszabály
Támogatók:


Hangmágia angyalokkal

Ágens - Csabai Attila: Átjárók - KompMánia

Koszits Attila / www.sziget.hu/beszámolók 2004. Augusztus 11

2004. augusztus 09., Színházi és Táncsátor
A Sziget hangos zeneáradata után micsoda éjféli megnyugvás: jól esett a barokk dallamokat, még ha ilyen mai értelmezésben is hallani

A kísérleti énekes műfaj különleges egyénisége idén februárban a Millenáris Teátrumban bemutatott Purcell piknolepszia kortárs operáját, s vele angyalokat hozott ide. Maga is fehér szárnyas ruhában a klasszikus képzettségű Kiss Viktória énekestárssal, a színen Gergye Krisztián és három táncosa angyalbőrben, valamint a két muzsikus, Stollár Xénia (viola da gamba) és Jávorka Ádám (brácsa). Az őselemeket látványos módon a háttérvászonra vetített lassan mozduló képeken szélkerekek, létrák, a tenger, napfoltok, vörös lávafolyam jelenítette meg, a színikellék létra az elemelkedést sugallta. A padlóra helyezett kirakós betűk - az egyik táncoslány kereste a megfejtést - az életértelmezés bizonytalanságát, a megoldás örök keresését jelezte. Henry Purcell operáiból az angyalokat idéző áriákat ragadta ki a rendezést is felvállaló Ágens, melyek a mai korban is aktuálisak. A viola da gamba és a brácsa gyönyörű mély, bús kitartott hangjait időnként vonósnégyes bejátszások is segítették, rá Viktória iskolázott gyönyörű szopránja, és Ágens minden hangfekvést átölelő, a tónusokat folyamatosan változtató boszorkányos intonációja, szabad szárnyalásai. A kétféle énekviszony a különbözőségek dacára elképesztő módon kiegészítette egymást, mély hatást gyakorolva a jelenlévő hatalmas tömegre (megint sokan nem fértek be a sátorba). A piknolepszia jelenléthiányt, tudatkiesést jelent, ami a mai megbomlott rend és idő világában új értelmezéseket, létélményeket jelenthet. Az énekesnőket és táncosokat vezető, mozgásukat segítő/korlátozó fénycsapdák - négyzet, szakrális háromszög, folyosó -, a mai időkben egyre inkább eltűnő kapaszkodókként is értelmezhetőek. A koreográfiát jegyző Gergye Krisztián a rá jellemző jávai motívumokból építette fel az időntúliságot lassú folyamat-mozgásokkal jelző kombinációit, tökéletesen eltalálva a darab kívánalmait. Az egész együtt transzcendens módon lopózott be értelmünk és érzelmeink csatornáin, hogy az élet rejtelmeiről vizionálhassunk az angyali Ágens-varázslat segítségével.