Egy díva magánmitológiája Ágens: Égi-földi Czabán Gy. / Magyar Narancs, 1999. május 20.
Ez az a zene, ami nagyon könnyen jégre viszi az íróembert, mert annyira egyedi, annyira nélkülözi a paneleket, hogy nehéz fogalmi keretek közé szorítani. Nekifuthatnánk messziről, fölsorolhatnánk a rokon kortárs énekesnőket Meredith Monktól Maggie Nicolsig, elidőzvén Diamanda Galasnál vagy Shelley Hirschnél, de nem jutnánk közelebb a dologhoz. Tudható, hogy Gyimesi Ági magából bányászta ki ezt a zenei világot hosszú évek alatt, másrészt ténylegesen sem rokona, sem ismerőse az előbb felsoroltaknak. Közelíthetnénk a forma felől, próbálkozhatnánk műfajokat összezsúfolni az operától a bluesig, de nem tesszük. Kreálhatnánk új kategóriákat, de a konkrét zene levetné magáról, mert nincs előzménye, mestere, és nem is lesz követője, tanítványa. Megkísérelhetnénk segítségül hívni a költészetet: Mágikus dalok, melyek a túlvilágot idézik meg: ártó és jóságos szellemeket, holt lelkeket és eleven isteneket. Ez a zene a mélylélek sírboltjait feszegeti föl, de ne gondoljunk holmi hullagyalázásra, hiszen tudatunk fogalmi-racionális védőpajzsa mögött az eredendő szépség, harmónia, világrendnyomaira bukkanunk. Maradjunk annyiban: ez Gyimesi Ágnes magyar énekesnő első kereskedelmi forgalomba került, Boudny Ferenc közreműködésével készült lemeze. Különös, mély, intim, gazdag, zavarba ejtő, és nagyon szép zene. |