Előadások/
Munkák
Interjúk/Kritikák
Archív
Sajtó,
ea linkek
Publikációk Képek Videók Ágens
társulat
CD Audio Hírek Repertoár/
Társulat Bikal
Közhasznúsági
mellékletek/
éves beszámolók
Szakmai beszámolók,
koncepció, előadások,
közreműködők
Ágens társulat
Alapszabály
Támogatók:


Pszicho-thriller - ritka tudomány

Pölös Zsófia / tiszaportál.hu

A MASZK újra kitett magáért, olyan feszültséggel teli produkciót hozott Szegedre, melyet ritkán látni. Ágens Opera Mea produkciója megborzongatta és elgondoltatta a jelenlévoket.

Kortárs, modern, improvizatív - nesze-semmi-fogd-meg-jól jelzők. Sőt. Mostanában a trendi kultúr-sznob szingliknek gyártott fűrészelésre szobrászkodó költőnők alternatívnak nevezett performance-ait illetik ezekkel a népcsalogatónak vélt szavakkal. Ahogyan régen minden vígjáték fergeteges volt függetlenül attól, valaha elmosolyodott-e rajta valaki.

Azt is mondhatnám, hogy kissé tartottam a kedd esti Ágens-koncerttől. Különösen mivel Ágens első érintése készületlenül ért: a Szegedi Kortárs Balett Újvilág című előadásának első részét illusztrálta Ágens egyedülálló hangja és stílusa, ami míg a kisebbséget elámította, megijesztette a közönség nagyobbik felét. Kicsit engem is. Ezek után természetes, hogy tartottam az Opera Mea előadástól.

Szerencsére, hiába. Kedden este a régi zsinagógában kevesen ugyan, de tanúi lehettünk a legfelül említett jelzők rehabilitásának: a kortárson nincs mit magyarázni, Ágens és Kiss Viktória kitapinthatóan társunknak tűnt ebben a korban, a pillanat egyértelműen improvizációt szült.

A modernség kérdése azonban az előbbieknél sokkal összetettebb -egyrészt az Ágens előadásmódjára legjellemzőbb állatias ösztönösség, az artikulálatlan hangok és sikolyok tömege, a dobok lüktetése, az énekesnő mozdulatai és mimikái inkább ősi törzsek vad ünnepeinek képét idézik, mint a XXI. század gépvilágát, másrészt Kiss Viktória szólamai, kosztümje, egész alakja inkább barokkos, mint modern. Ahogyan ez a két egymásnak homlokegyenest ellenkező stílus eggyé válik, az jelenti az egész darab kiemelkedően progresszív és modern vonalát.

Már Ágens előadása is annyira összetett, a bájos tündértől a haldokló állatig annyi árnyalaton és szinten változik hol egyik pillanatról a másikra, hol fokozatosan feszültséget keltve, hogy Kiss Viktória hangjával és játékával tetézve a lélek összes bugyrának minden rezzenését képesek bemutatni. Mindezek mellett az előadás első pillanatától kezdve a befejezést követő néhány percen keresztül olyan kirobbanó erővel és energiával töltötték meg a teret, ami miatt nem lehet nem figyelni. Ritka tudomány.